07 juillet 2014

DH 2014 - Lausanne

 

- Lausanne 2014 - Digital Humanities  #DH2014 - July 7 to 12, 2014
http://dharchive.org/
Les humanités digitales désignent tout ce qui est à l'intersection des sciences humaines et sociales / de l'informatique.

Claire Clivaz et Frédéric Kaplan, les organisateurs, présentent le colloque à la radio suisse (12 minutes).
http://www.rts.ch/audio/la-1ere/programmes/cqfd/5951904-un-congres-pour-les-humanites-digitales-07-07-2014.html
Dans la seconde partie, écouter FK sur The Venice Time Machine Project


Le programme en 15 pages :
https://dh2014.files.wordpress.com/2014/07/dh2014-conference-program.pdf

DH2014 Abstracts Proceedings, 68 pages au format pdf
https://dh2014.files.wordpress.com/2014/07/dh2014_abstracts_proceedings_07-04.pdf

dont
Digital Cultural Empowerment (p 22)

GIS in the Digital Humanities (p 14)
Archaeology in social media (p 400)
Maya Epigraphy (p 167)

Suivre les interventions via Twitter : https://twitter.com/hashtag/DH2014?src=hash

« Through the theme “Digital Cultural Empowerment”, the conference encourages submissions that bridge the gaps between humanities corpora and actual digital practices used to understand, analyse, and share them. This includes digital dissemination of patrimonial content, participatory experiences, environments that improve digital literacy, and research that evaluates the effectiveness of such kind of projects. We also welcome submissions that study the underlying challenges and issues of such cultural empowerment processes, for example the joining of Western and non Western scholarship, or the maintenance of the core-values of the humanities (critical sense, close reading, excellency in details) while articulating them with new opportunities offered by the digital revolution (distant reading, large scale of information data sets, data visualisation) ».



- Humanistica, l'association francophone : http://www.humanisti.ca/

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Digital History and Digital Humanities

 


- Lausanne 2014 - Digital Humanities  #DH2014 - July 7 to 12, 2014
http://clioweb.canalblog.com/archives/2014/07/07/30208364.html

Humanistica, l'association francophone : http://www.humanisti.ca/


- Humanités numériques : des outils, des méthodes, une culture, Lille mai 2014 - #DHnord2014.
Les vidéos sont en ligne
http://dhnord2014.meshs.fr/ressources-multimedia/copy_of_conferences-filmees
http://live3.univ-lille3.fr/collections/digital-humanities

dont Aurélien Berra, L’épistémologie problématique des humanités numériques.
http://philologia.hypotheses.org/1461

 

- The Digital Classicist - Advanced digital methods applied to the study of the ancient world
Summer 2014 seminars :
Public Archaeology in a Digital Age
Retracing Theban Witness Networks
Network Analysis and Distant Reading on Perseus Latin Corpus
http://www.digitalclassicist.org/wip/wip2014.html


- Stephen Robertson, The Differences between Digital History and Digital Humanities
SR has the project of re-engaging with disciplinary differences in digital humanities
http://drstephenrobertson.com/2014/05/23/the-differences-between-digital-history-and-digital-humanities/

Scott Paul McGinnis (2014), DH vs. DH, and Moretti’s War.
http://majining.com/?p=417


H-Digital-History
https://networks.h-net.org/node/3276/content
http://tinyurl.com/dhdh-robertson.

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The Venice Time Machine Project

 

The Venice Time Machine Project,
is a collaboration between EPFL, the University Ca’Foscari and the State Archive in Venice
L’objectif est de livrer une vision globale de la ville à travers mille deux cents ans d'histoire
http://dhlab.epfl.ch/page-91073-en.html


Venise au fil numérique du temps, Le Monde science et techno, 28.02.2013
http://www.lemonde.fr/sciences/article/2013/02/28/venise-au-fil-numerique-du-temps_1840810_1650684.html

Dans ce programme, « les quatre premières années du projet viseront à déterminer la meilleure façon d'exploiter cette masse de données : numériser, indexer, dégager des « grammaires »

« Frédéric Kaplan voit plus loin que ce travail de bénédictin. L'objectif étant d'interconnecter plusieurs sources d'archives pour les "faire parler" ensemble, tout en sachant que certaines des informations du passé sont entachées d'incertitudes (fiabilité, erreurs d'interprétation, de traduction, etc.), les chercheurs passeront cet océan de données à la moulinette de leurs algorithmes de calculs probabilistes et d'apprentissage automatisé ».

Elzabeth Crouzet : « ce n'est pas parce qu'on dispose d'archives débordantes que le passé devient forcément lisible »

« Les sources restent des sources, l'Histoire est une reconstruction intellectuelle », renchérit l'historien Jean-Claude Hocquet, lui aussi spécialiste de la Sérénissime. « Cela dit, l'idée de dégager des grammaires générales formalisées pour reconstruire tel ou tel pan du passé est intéressante, tant nous, historiens, travaillons chacun en vase clos. »

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